London 2010
In her series “City Lights” Karen Stuke not only employs light as a scenic aid but as a generative instance, producing autonomous image structures. The works rarely bring objects to mind and even their method of production retreats to the background. However, the dimension of movement is not hidden to the well-informed eye, forming a pattern of explanation and a constant within the visual game of the traveling photographer. Here she is the one in motion. She installs her camera in lofty rotating towers, which are often furnished with chic restaurants high above the cosmopolitan cities of the world, such as Berlin, New York or Kobe, Japan, where they lead a dizzy and vertiginous existence.
With an unlimited view into the depths, the stationary lights of the large city flash by. The picture is constantly changing. But we are actually the ones that are changing and moving. The photo-eye remains calm. It simply records at its own discretion, allowing a singular image to be created over space and time within its hollow cavity. The impression is no less true, good or beautiful than our own. Merely different.
(Prof. Dr. Gottfried Jäger from the book: The Trilogy of Time, or: I don’t mind waiting!)
Auckland 2006
In ihrer jüngsten Werkgruppe, ‚City Lights’, setzt Karen Stuke das Licht nicht nur als szenisches Hilfsmittel ein, sondern als generative Instanz, die autonome Bildstrukturen erzeugt. Sie erinnern kaum mehr an einen Gegenstand und auch die Art ihrer Hervorbringung tritt in den Hintergrund. Allein die Bewegungsdimension bleibt dem kundigen Auge nicht verborgen und bildet so ein Erklärungsmuster und eine Konstante in dem bildnerischen Spiel der reisefreudigen Fotografin. Hier bewegt sie sich selbst. Sie installiert ihre Camera auf den mächtigen Drehtürmen, wie sie mit meist schick eingerichteten Restaurants hoch über den Metropolen der Welt, wie in Berlin, New York oder dem japanischen Kobe, ein schwindelerregendes Dasein führen.
Beim entgrenzten Blick in die Tiefe ziehen die ruhenden Lichter der Großstadt an uns vorbei. Das Bild wechselt ständig. Doch was sich ändert und bewegt, sind wir selbst. Das Fotoauge bleibt gelassen. Es registriert nach eigenem Ermessen und lässt über Raum und Zeit hinweg in seinem Inneren ein exklusives Bild entstehen. Es ist nicht weniger wahr, gut und schön, als unser eigenes. Nur anders.
(Prof. Dr. Gottfried Jäger aus dem Buch: „Die Trilogie der schönen Zeit, oder: Warten macht mir nichts aus!“)
Berlin 2001
the exhibition, Istanbul Elipsis Gallery 2009
Antalya 2000
Düsseldorf 2001
Frankfurt 2001
Istanbul 2009
Kobe 2006
Las Vegas 2007
Los Angeles 2007
Mannheim 2001
New York 2007
Palavas les Flots 2001
Tokyo 2006
Wien 2008